Блоґ (Блог, англ. blog, від web log, «мережевий журнал чи щоденник подій») — це веб-сайт, головний зміст якого — записи, зображення чи мультимедіа, що регулярно додаються. Для блоґів характерні короткі записи тимчасової значущості.
Блоґерами називають людей, які є авторами блоґів. Сукупність усіх блоґів в Інтернеті створює блоґосферу. Популярність блогосфери обумовлена насамперед можливістю використання таких недоступних раніше інструментів, як RSS, trackback та ін.
Блоґ – це авторський твір, де автор висловлює власне ставлення і суб’єктивні думки з приводу. Мова ведеться від першої особи. Блоґи бувають колективні, але у складових частин завжди свої автори.
Блоґ складається з окремих записів, які додаються з плином часу. Записи демонструється у зворотно-хронологічному порядку. Тобто, спочатку ви отримуєте найновіші повідомлення. Крім того він діалогічний за своє природою і передбачає зворотний зв’язок між аудиторією та автором.
Переважна більшість блоґів (99%) – це веб-сайти, у яких основна значуща частина – текст. Проте блоґ може існувати у вигляді зображень, звуків або відео без жодного писаного слова. А е-пошта чи RSS дозволять обійтися без сайту. Теоретично у жанрі блоґа можна творити навіть в офлайні: розміщувати повідомлення на дошках оголошень, залишаючи місце для коментарів, або вести стилізовану рубрику в журналі.
Блоґи здобули шалену популярність протягом останніх років. Це сталося завдяки веб-сервісам, що дозволяють будь-кому без технічних навичок вести власний блоґ. Мільйони людей почали писати блоґи, перетворившись у цій іпостасі на блоґерів. Приблизно щосекунди відкривається новий блоґ, а їхня кількість подвоюється щопівроку. Сукупність усіх блоґів інтернету називають блоґосферою.
Блоґерський жанр розвивається двома напрямами: щоденники і тематичні блоґи. У щоденниках люди діляться подіями з особистого життя, цікавими лінками, крамольними думками, віршами і взагалі чим завгодно. Призначені такі сайти для порівняно невеликого кола знайомих або людей зі спільними інтересами.
Тематичні блоґи здобули вплив і визнання у 2002-2003 роках, коли у США розгорілася пара політичних скандалів після публікацій у блоґах. На сьогодні аудиторія популярних англомовних блоґів сягає кількох мільйонів унікальних відвідувачів на місяць. Професійні блоґери живуть з публіцистичної діяльності, оновлюючи свої сайти кілька разів на день і заробляючи гроші на рекламі. Багато інформаційних порталів “мейнстріймових ЗМІ” також запровадили авторські блоґи, щоб не відставати в динамічності та популярності від новоявленої медіа.
Типово окремий пост у блозі має заголовок, дату публікації, власне, зміст, який складається з гіпертексту (думки автора, цитати тощо), посилань на інші сайти та блоґи в Інтернеті, інколи зображень чи навіть відео. Також пост містить коментарі до нього, залишені відвідувачами та просту веб-форму, за допомогою якої вони долучають ці коментарі.
Різновиди блогів:
За автором (авторами):
· Особистий (авторський, персональний) блоґ — ведеться однією особою (як правило — його власником);
· «Примарний» блоґ — ведеться від імені чужої особи невизначеною персоною;
· Колективний або соціальний блоґ — ведеться групою осіб за правилами, які визначає власник;
· Корпоративний блоґ — ведеться усіма співробітниками однієї організації;
За наявністю мультимедіа:
· Текстовий блоґ — блоґ, основним змістом якого є тексти;
· Фотоблоґ — блоґ, основним змістом якого є фотографії;
· Музичний блоґ — блоґ, основним змістом якого є музичні файли;
· Подкаст і блоґкастинг — блоґ, основний зміст якого надиктовується та викладається у вигляді аудіофайлів, наприклад, MP3-файлів;
· Відеоблоґ — блоґ, основним змістом якого є відеофайли;
За особливостями змісту:
· Контентний блоґ — блоґ, який публікує первісний авторський текст;
· Мікроблоґ — блоґ, дописами в якому є короткі щоденні новини з власного життя користувачів;
· Мониторінговий блоґ — блоґ, основним змістом якого є відкоментовані посилання на інші сайти чи блоґи;
· Цитатний блоґ — блоґ, основним змістом якого є цитати з інших блоґів;
· Сплоґ — спам-блоґ;
За технічною основою:
· Stand-alone блоґ — блоґ на окремому хостингу та рушії (CMS);
· Блоґ на блоґ-платформі — блоґ, який ведеться на потужностях блоґ-служб (LiveJournal, LiveInternet та ін.);
· Моблоґ — мобільний блоґ, який наповнюється з мобільних чи портативних пристроїв;
· написання посту ( статті) виникає необхідність ознайомлення із літературою чи з іншими джерелами з тієї чи іншої проблеми. В процесі написання статей у автора виробляється свій стиль, тобто вчитель мимоволі стає журналістом. Таким чином блогер реалізується
Надзвичайна популярність блоґів зумовлена двома головними обставинами: по-перше, публікувати інформацію в Інтернеті за допомогою блоґів досить легко — фактично, створення нового посту зводиться до набирання його тексту у відповідному полі та відправки його на сервер шляхом натисканням кнопки «Публікувати» (англ. англ. -Publish) або подібної. Після цього пост зберігається на сервері, який автоматично формує веб-сторінки, різні посилання, додає стиль форматування тощо (такі серверні програми називаються системами управління змістом – англ. - Content Management Systems або CMS). Тому користуватися блоґом не важче, ніж простим текстовим редактором. Друга причина – це моментальна доступність в Інтернеті опублікованої інформації; існують декілька безкоштовних блоґових платформ (наприклад Wordpress або Livejournal), де будь-хто може зареєструватися та вести свій блоґ. Блоґи періодично скануються Інтернет-пошуковиками, такими як Google, Yahoo!, та ін.
Саме з цих характеристик – мобільності та доступності блоґів - випливає їх визначна роль у творенні інформаційного суспільства, реалізації свободи слова, боротьбі за права людини у світі, та й просто у комунікації та обговоренні будь-яких ідей поміж людьми. Визнанням великої соціальної ролі блоґосфери у боротьбі за права та свободи людей стала нещодавня публікація так званого «Довідника блоґерів та кібер-дисидентів» (Handbook for Bloggers and Cyber-dissidents) асоціацією «Репортери без кордонів» (Reporters without Borders), який є вільним для використання та поширення і служить прекрасним вступом як до основ ведення блоґу і різних його аспектів, так і до застосування блоґів у якості зброї для боротьби з тоталітарними урядами та цензурою. Одним з багатьох прикладів соціальної ролі блоґів можна вказати відомий Interdictor’s блоґ на LiveJournal, який був присвячений урагану «Катріна» і вівся хлопцем, який залишився у Новому Орлеані і кожні кілька годин сповіщав про розгортання трагічних подій, що у той час сприяло підбуренню суспільної думки проти занадто повільної реакції Білого Дому.
Більшість Блоґів приватного характеру становлять інтерес лише для невеликої групи людей, які можуть бути знайомі з автором або цікавляться його думками та коментарями щодо подій у світі, фахової діяльності, родинного життя, мистецтва тощо. Тільки деякі з них стають відомими Блоґерами, нові пости яких можуть отримувати десятки або сотні коментарів.
Немає коментарів:
Дописати коментар